logo Jongerenvertegenwoordigers

Een week in het leven van een VN Jongerenvertegenwoordiger naar UNESCO

maandag 11 april 2016
Door: Mary Kachavos

Voor alle mensen die graag willen weten hoe leven als jongerenvertegenwoordiger is, heb ik even een overzichtje gemaakt van mijn afgelopen week. Hierna nog vragen? Stuur me even een berichtje! (Ik zoek dus ook een nieuwe collega! Solliciteren kan t/m 8 mei, meer info vind je hier!)

 

Maandag: voorbereidingsdag

Op deze dag ben ik vooral bezig met het voorbereiden wat er de rest van de week moet gebeuren. Er staan drie workshops en twee gastlessen op de planning. Daarnaast nog een hele rits aan afspraken, een side event en een debat wat ik bij ga wonen. En ergens moet ik nog studeren… 

 

Dinsdag: workshop-dag

In de trein naar Harderwijk tweak ik mijn powerpoint nog even. Hoe kan ik het beste docenten laten meedenken over wereldburgerschapsonderwijs in Nederland? Ik voeg nog snel een paar extra discussie-vragen toe.
Uit de discussie tussen de docenten blijkt dat het idee van wereldburgerschap ergens heel ver weg voelt, hoewel ze vaak wel betrokken zijn bij andere mensen in hun omgeving. Gelukkig weet ik ze nog een beetje te overtuigen dat dat óók een belangrijk onderdeel van wereldburgerschap is!

Daarna pak ik meteen de trein terug naar Utrecht, waar ik samen met Max en Sahar een workshop avond organiseer over de Sustainable Development Goals. We willen graag onze werkgroepen laten zien wat je allemaal kunt doen om de SDG’s in je gastlessen te integreren. Daarvoor hebben we een poll voor ontwikkeld en gaan we samenwerken met het Ik Ben Geweldig project van NJR, waarin jongeren een plan schrijven om iets goeds voor hun buurt te organiseren en 1000 (!) euro kunnen winnen om het plan uit te voeren! Op deze manier hopen we als jongeren beleidsmakers het goede voorbeeld te geven bij het implementeren van de SDG’s.

 

Woensdag: gastlessen en verkiezingsbrainstorm

‘S Ochtends sta ik om half zeven (kreun, ben geen ochtendmens) op om gastlessen te geven op het Sancta Maria in Haarlem, een UNESCO school. De school heeft ons uitgenodig om langs te komen in het kader van hun wereldburger dagen, waarin leerlingen speciale activiteiten doen die met internationale onderwerpen te maken hebben. Samen met een werkgroeplid geef ik gastlessen aan twee 2HAVO klassen waarin we met jongeren praten over de verschillende soorten erfgoed (werelderfgoed, immaterieel erfgoed) en het ‘Culturele reis om de wereld’ spel spelen.

‘S Middags heb ik een vergadering met de beleidsmedewerker onderwijs van de Nationale UNESCO Commissie om wat details over de verkiezing van de nieuwe jongerenvertegenwoordiger te bespreken. Maar mag ik natuurlijk nog niets over verklappen… ;)  

 

Donderdag: radicaliseringsdag

‘S Ochtends ga ik naar het EU Youth Conference debat met staatssecretaris van Rijn en Tibor Navracsics, de European Commissioner for Education, Culture, Youth, and Sport. Daar gaan jongeren uit heel Europa in discussie over de aanpak van radicalisering. 

Daarna ga ik snel door naar een bijeenkomst van Cordaid en UNOY Peacebuilders in Den Haag over de VN veiligheidsraad resolutie over jongeren, vrede en veiligheid. We brainstormen over wat er precies moet gebeuren om deze resolutie te implementeren - het is zowel een middel om legitimiteit van initiatieven die jongerenparticipatie stimuleren en te vergroten, als iets wat garant zou moeten staan voor het luisteren van beleidsmakers naar de adviesen van jongeren over vrede en veiligheid in Nederland. 

Dáárna ga ik nog even koffie drinken met Sami en Mirjam die vanuit het Bijbels Museum en Ons' Lieve Heer op Solder een project met jongeren opzetten over tolerantie. We praten bij en ik vertel ze over mijn ervaringen met gastlessen geven en jongeren betrekken bij UNESCO-onderwerpen.

 

Vrijdag: MUNESCO-dag

‘S Ochtends heb ik gewoon college. Leuk om ook nog een keer op een theoretische afstand naar dingen te kijken.

‘S Middags geef ik een workshop op de Vrije Universiteit aan tweedejaars bachelorstudenten. Ze hebben tijdens hun vak over werelderfgoed al uitgebreid kennisgemaakt met werelderfgoed en UNESCO als instituut. Door middel van een ‘Model UNESCO’ leren ze iets van de praktijk van de staten-politieke kant van discussies over werelderfgoed en UNESCO lidmaatschap (in de casus van Kosovo) begrijpen.


Print | Disclaimer | Naar boven |   Tweet plaatsen Update plaatsen Update plaatsen